Gotowe wyroby wegańskie stają się coraz bardziej popularne nie tylko wśród osób, które nie jedzą produktów pochodzenia zwierzęcego, ale także wśród osób mających alergię czy problemy z układem trawiennym. Czasem eliminacja produktów zawierających mleko po prostu jest konieczna. Ciężko jest wówczas znaleźć odpowiednik naszych ulubionych, lecz zakazanych z jakichś względów produktów. Jeśli nie spożywasz mleka, a tęsknisz za smakiem sera, rozwiązaniem jest ser wegański. Zastanawiasz się, czy wegański ser jest zdrowy? Z czego w ogóle jest on zrobiony?

Regularnie spożywane sery i inne produkty mleczne mogą działać prozapalnie na nasz organizm, a to w konsekwencji może prowadzić do cukrzycy, chorób serca, raka, otyłości, choroby Alzheimera, problemów trawiennych takich jak IBS i choroba Leśniowskiego Crohna czy astmy. Istnieje jednak kilka naprawdę pysznych, bezmlecznych alternatyw sera, które doskonale wpasują się do Twojego "roślinnego" stylu życia.

Przeczytaj koniecznie:

Czym jest wegański ser?

Tradycyjny ser wytwarzany jest przy użyciu kazeiny, białka znajdującego się w mleku zwierząt takich jak krowy, kozy, bawoły i owce. Ser wegański nie może zawierać kazeiny, więc producenci zastąpili ją innymi składnikami. Zwykle wytwarzany jest z białek i/lub tłuszczów roślinnych.

wegański ser

Ser wegański może być wytwarzany z białka sojowego, zestalonego oleju roślinnego takiego jak kokosowy czy palmowy, drożdży odżywczych, zagęszczających płatków agarowych, orzechów w tym orzechów nerkowca, makadamia i migdałów, mąki z tapioki, naturalnych enzymów, gliceryny roślinnej, różnych kultur bakterii, a nawet białka grochu. Do produkcji serów wegańskich są stosowane właściwie te same procesy, takie jak fermentacja, które są wykorzystywane w tradycyjnym serowarstwie. W efekcie uzyskiwany jest ciekawy smak, bardzo zbliżony do tradycyjnego sera.

Czy ser wegański jest zdrowy?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw trzeba przeanalizować etykietę danego produktu. Na Polskim rynku istnieje kilka marek produkujących wegańskie sery. Najlepiej wybrać taki, który ma najmniej składników. Warto szukać serów bez oleju palmowego, zbędnych wypełniaczy i z niskim poziomem sodu.

Niektóre sery wegańskie są skrajnie przetworzone i oferują niewiele wartości odżywczych. Jeszcze inne mają wiele cennych składników odżywczych. Dlatego zawsze należy czytać etykiety, bo ser serowi nierówny. Ser wegański nie jest tradycyjnym serem zawierającym białko i tłuszcz i należy pamiętać, że wegański, nie czyni go zdrowszym. Czy może być częścią zdrowej diety? Jako codzienny element diety - raczej nie, ponieważ jest dość wysokokaloryczny, składający się głównie z tłuszczu i węglowodanów.

Rezygnacja z nabiału często może okazać się korzystna dla Twojego zdrowia, choć na pewno ciężko będzie zrezygnować z niego miłośnikom sera. Zamienniki serów bezmlecznych są aktualnie dostępne w prawie każdym dużym markecie spożywczym, ale należy pamiętać, że pod względem odżywczym nie wszystkie są sobie równe. Jeśli kupujesz w sklepie wegański ser, zawsze uważnie przeczytaj etykietę. Ze względu na wysoką zawartość tłuszczów i węglowodanów, a małą a wręcz w niektórych przypadkach zerową ilością białka nie powinien być podstawą Twojej diety. Raz na jakiś czas może zagościć w Twoim menu, jako dodatek do kanapki.

Sprawdź koniecznie: Produkty i recenzje

GO VEGE Plastry roślinne o smaku goudy - ocena produktu

Komentarze (0)