Diety wegetariańskie cieszą się coraz większą popularnością nie tylko ze względu na modę, ale również pozytywne skutki zdrowotne. Wiele badań sugeruje, że obniżają one także poziom cholesterolu całkowitego. Wysoki poziom cholesterolu LDL (tzw. zły cholesterol) jest związany ze zwiększonym ryzykiem rozwoju choroby wieńcowej. 

Co mówią badania na temat wpływu diety wegetariańskiej?

Naukowcy przeanalizowali 30 badań obserwacyjnych i 19 badań klinicznych, skupiających się na związku między dietami typu wegetariańskiego a lipidami. Badania i próby uwzględnione w metaanalizie musiały koncentrować się na dietach wegetariańskich, semiwegetariańskich i wegańskich. Naukowcy odkryli, że ogólnie dieta wegetariańska wiązała się ze znacznie niższym poziomem cholesterolu całkowitego. Zaobserwowano również pewne zmiany w poziomach trójglicerydów, ale nie uznano ich za istotne.

poziom cholesterolu

Co się zmienia wraz z dietą roślinną? 

Chodzi o zastąpienie 60% spożycia tłuszczów nasyconych innymi tłuszczami i zmniejszenie spożycia cholesterolu w diecie. Może to obniżyć poziom cholesterolu całkowitego we krwi o 10% do 15%, przy czym cztery piąte tego zmniejszenia dotyczy LDL cholesterol. Autorzy badań wysuwają hipotezę, że diety wegetariańskie mają pozytywny wpływ na masę i skład ciała, i ogólny stan zdrowia, co może pomóc w regulacji poziomu lipidów w osoczu.

Są również zgodni z faktem, że najlepsze efekty dotyczą osób, które stosują dietę przez dłuższy czas. Nie wszystkie badania natomiast wskazywały na istotne wskaźniki, takie jak, wskaźnik masy ciała (BMI) lub stopnia aktywności. Mimo wszystko uznano, że bezpośrednie korzyści zdrowotne wynikające z diety roślinnej, takie jak utrata masy ciała, obniżenie ciśnienia krwi i poprawa poziomu cholesterolu, są wyraźnie widoczne w wynikach badań.

Podsumowując

Diety roślinne stanowią istotny czynnik naszego zdrowia, szczególnie jeśli zostały wprowadzone we wcześniejszych etapach życia. Spożywanie mniejszej ilości nasyconych tłuszczy może znacząco wpłynąć na poziom cholesterolu.

Referencje: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16222621/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26508743/ https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19766762/

Komentarze (0)